Praktyki w Maladze – kwiecień 2024r.
23 uczniów klas technikum z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Złotowie realizowało dwutygodniowe praktyki zawodowe w Maladze. Praktykanci, którzy kształcą się w zawodzie technik logistyk, pracowali w sklepach z zabawkami i artykułami sportowymi. Ich praca polegała na segregowaniu i rozkładaniu towaru na półkach. Inni logistycy zajmowali się dokumentacją hiszpańskich firm – archiwizowali je lub niszczyli. Jedna z naszych uczennic została nagrodzona za sumienne wypełnianie obowiązków. Pracowała w firmie wytwarzającej hiszpańskie przekąski. Do jej zadań należało tworzenie bieżących zamówień oraz przygotowywanie gotowego produktu do transportu.
Elektronicy mieli praktyki w firmie instalatorskiej. Montowali panele fotowoltaiczne i wykonywali instalacje elektryczne. Poznali specyfikę wykonywania prac instalatorskich oraz narzędzia i mierniki, jakie stosują hiszpańscy fachowcy.
Mechanicy zajmowali się hiszpańskimi samochodami – nie były to warsztaty serwisujące markowe i nowe samochody. Mieli zatem dużo pracy, aby przywrócić do stanu używalności leciwe hiszpańskie auta! Pracowali przy układach napędowych, wymieniali tarcze hamulcowe i amortyzatory.
Uczennice przygotowujące się do zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych pracowały w barach w centrum Malagi. Ich zadanie polegało na obróbce produktów potrzebnych do dań. Poza tym poznawały przepisy typowych hiszpańskich przekąsek i potraw, pomagały w obsłudze klientów.
Pobyt uczniów w Hiszpanii był intensywny, ale przy tym udany! Uczniowie w dni pracujące uczestniczyli w zajęciach zawodowych, a popołudniami brali udział w krótkich wycieczkach. Dzięki nim zwiedzali mauretański zamek Giblarfaro, antyczny amfiteatr, podziwiali murale na budyniach Malagi.
Byli także na Gibraltarze, gdzie wypatrywali, po drugiej stronie cieśniny, brzegu Afryki. Przeszli przez pas startowy lotniska oraz znaleźli się w obszarze terytorialnym Wielkiej Brytanii.
Zwiedzili również Sewillę i jej sztandarowe zabytki. Dodatkową atrakcją był Festiwal Flamenco. Mogli więc podziwiać taniec i piękne, pełne energii tancerki.
Wyjazd w ramach programu Erasmus dał uczniom możliwość poszerzenia wiedzy zawodowej, pogłębienia znajomości języka angielskiego zawodowego oraz polepszył umiejętności komunikacji uczniów w obcym języku. Pozwolił też poznać Hiszpanię – część Andaluzji – jej muzykę, zwyczaje i kuchnię! Wrażenia pozyskane w tym czasie, pozostaną na długo w ich pamięci.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Podsumowanie mobilności.
W dniu 12 czerwca 2024 w szkolnej auli spotkali się uczniowie III i IV klas Technikum nr 1 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Złotowie. Jedni opowiadali o doświadczeniach zawodowych, zdobytych podczas wyjazdu. Opowiadali, gdzie odbywali praktyki, na czym polegała ich praca i przedstawili jakie są różnice w mentalności i organizacji pracy Hiszpanów. Zwrócili uwagę na dość dużą barierę językową i zalety stosowania tłumacza online. Ale potwierdzali, że praca była ciekawa i rozwijająca umiejętności, odpowiednie dla danego zawodu. Zwracali też uwagę na dużą poprawę znajomości języka angielskiego, za pomocą którego komunikowali się podczas wykonywania zakupów czy codziennych kontaktów ze otaczającymi ich Hiszpanami.
Uczniowie klas trzecich zapoznali się ze szczegółami organizacji wyjazdu na praktyki w maju 2025r. w którym zrekrutowane w szkole osoby będą mogły wziąść udział. Rekrutacja jeszcze się nie zakończyła, więc dostali dużą dawkę motywacji, aby jednak znaleźć się na tej liście. Życzymy im wytrwałości w osiąganiu pierwszych życiowych celów. BO WARTO!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jak wygląda praca nauczyciela przedmiotów zawodowych w Katanii?
Pracę włoskich nauczycieli obserwowali i uczestniczyli w niej aktywnie nauczyciele przedmiotów zawodowych z CKZiU w Złotowie. W maju tego roku, przez cały tydzień, uczestnicy mobilności chodzili do pracy do ISTITUTO TECNICO “ARCHIMEDE” w Katanii. Budynek szkoły jest ogromny, z wieloma salami lekcyjnym. Sam budynek przystosowany jest architektonicznie do warunków sejsmicznych, panujących na terenie Sycylii. Klasy dobrze wyposażone w sprzęt laboratoryjny, komputerowy, choć porównując je z nowymi, dofinansowanym przez fundusze unijne, klasami w naszym kraju widać upływający szybko czas. Szkoła posiada też pracownię z drukarkami 3D.
Praca nauczycieli jest jednak wspomagana przez dodatkowe osoby w klasie. W pracowniach znajduje się pomoc techniczna, która wspiera nauczyciela podczas zajęć praktycznych, dba o dobry stan narzędzi, urządzeń, maszyn czy komputerów. Nauczyciel prowadzący nie martwi się spalonym silnikiem czy aktualizacją systemu oraz programów, zainstalowanych w uczniowskim komputerze. Gdy w zespole uczniowskim znajduje się uczeń z dysfunkcjami ma osobistego pedagoga, wspierającego jego pracę w klasie. Analizując zaangażowanie tego nauczyciela niestety można było stwierdzić, że niestety często było ono wyższe niż samego ucznia. Sami uczniowie, często bardziej ekspresyjni niż nasi, z zainteresowaniem uczestniczyli w prowadzonych zajęciach. Większość z nich miała dużą wiedzę techniczną i odznaczali się dużą biegłością w posługiwaniu się językiem angielskim, podczas rozmów z nami. Zajęcia włoscy nauczyciele prowadzą również w formie wykładów i ćwiczeń, a uczniowie podobnie angażują się podczas trwania zajęć, jednak są głośniejsi i mniej zdyscyplinowani. Przerwy wyglądają podobnie jak w polskich szkołach i nauczyciele borykają się z podobnymi problemami braku przestrzegania regulaminu szkoły przez młodzież. Podczas obserwacji mogliśmy poznać nowe sposoby pracy z uczniem, szczególnie wpływania na zwiększenie jego motywacji do pracy. Porównywaliśmy sposoby oceniania, czy sprawdzania uzyskanych efektów kształcenia. Niestety efektywność pracy ucznia była w tym okresie już mocno obniżona, ponieważ oni czekali już na wytęsknione wakacje.
W czasie mobilności poznaliśmy dużo włoskich słówek, które wykorzystywaliśmy w pracy i poza nią. Korzystaliśmy również z języka angielskiego, ponieważ Katania jest miastem typowo turystycznym, posiadającym wiele barokowych zabytków. Smaki Katanii są trochę odmienne od typowo włoskich i ich poznanie dało nam wiele, bardzo przyjemnych doznań. Sycylijczycy są bardzo przyjaznymi i gościnnymi ludźmi, otwartymi na turystę. W mieście zauważyliśmy bardzo dużo turystów z Polski, którzy obecnie są bardzo ciekawi Europy i Świata.
Nauczyciele, jako potwierdzenie nabytych umiejętności zawodowych, otrzymali po powrocie do kraju dokument Europass Mobilność.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.