UCZNIOWIE III LO POD PATRONATEM MON W RIMINI (czerwiec 2024r.)
Uczniowie klasy III LO przygotowania wojskowego z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Złotowie po raz kolejny uczestniczyli w tygodniowej wymianie zagranicznej, w ramach której spotkali się w Rimini z włoskimi rówieśnikami.
Mobilność realizowali w szkole średniej: ISISS Einaudi-Molari, gdzie dyskutowali na temat bezpieczeństwa ludności cywilnej i omawiali procedury działań podczas ewakuacji oraz trzęsienia ziemi. Wykonywali również ćwiczenia praktyczne z zasad udzielania pierwszej pomocy. Zapoznali się z procedurami bezpieczeństwa, odwiedzając lotnisko w Rimini.
W ramach odkrywania kultury i architektury Włoch zwiedzili miasto San Marino, umieszczone na wzgórzach pełne starych i wąskich uliczek. Dzięki wymianie uczniowie poznali smaki włoskiej kuchni, tradycyjną muzykę, modę czy zwyczaje panujące we włoskiej szkole. Ponadto rozwinęli swoje umiejętności językowe. Ćwiczyli język angielski, ale również mieli okazję opanować podstawowe słownictwo w języku włoskim. Wrócili pełni wrażeń i już zachęcają młodszych kolegów do udziału w następnym projekcie Akredytacji Erasmus +.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kolejny już raz nauczyciele Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Złotowie wzięli udział w programie Erasmus+. Tym razem nasi nauczyciele udali się do Chorwacji, aby poznać tamtejszy system edukacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kształcenie w szkołach średnich.
Nauczyciele, odpowiednio do nauczanego przedmiotu, przypisani zostali do mentorów – chorwackich nauczycieli, którzy pokazali własny warsztat pracy, metody stosowane podczas nauczania i omówili chorwacki system edukacji. Uczestnicy mobilności obserwowali i aktywnie uczestniczyli w codziennych zajęciach mentorów, ucząc się nowych sposobów przekazywania wiedzy, jej weryfikacji oraz sposobów motywowania ucznia do pracy – bo to jest odwieczny problem każdego nauczyciela.
W niedzielę, korzystając z pięknej pogody, uczestnicy odwiedzili wodospady Krka w Parku Narodowym. Podczas całego pobytu poznali kuchnię, kulturę i mentalność ludzi mieszkających w tym kraju. W programie Erasmus+ w Chorwacji wezmą udział także kolejne grupy nauczycieli CKZiU.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Druga grupa nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących z CKZiU ukończyła właśnie szkolenie typu job shadowing. Wszyscy są bardzo zadowoleni z mobilności. Poznali nowe miejsce, nową szkołę, nowe zasady prowadzenia zajęć i pracy z uczniem. Poznali też kulturę, tradycje i kuchnię chorwacką. Dodatkowo rozwinęli swoje umiejętności językowe. Pełni wrażeń i energii wracają jednak ze Splitu do kraju - do swoich uczniów.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ocena mobilności.
W dniach 14-21 października 2024r.,uczestniczyłem w projekcie Erasmus +, który stwarza szansę wszechstronnego rozwoju nauczycieli z całej Europy. Zajęcia odbywały się w szkole: “Srednja škola Ivana Lucića Trogir”. Pod czujnym okiem mentorki Ivy- nauczycielki języka chorwackiego , przez 5 dni po 6 godzin dziennie poznawałem warsztat chorwackiego kolegi po fachu. Sam również przyglądałem się jej rozkładowi dnia, relacjom panującym w szkole i problemom tam występującym. Zajęcia prowadzone były różnymi metodami. Lekcje często rozpoczynały się od działań z zastosowaniem elementów heurezy. Uczniowie poprzez stawianie im odpowiednich zadań sami pogłębiali zdobywaną wiedzę. Zgłębiałem oryginalne metody pracy indywidualnej i grupowej , które miały na celu wzmocnienie aktywności uczniów w aspekcie myślenia przyczynowo - skutkowego. Dominowała metoda projektu w oparciu o 4 główne kroki. Prowadząca dokładnie instruowała w sprawach: podziału ról w pracy grupowej , celu ogólnego i operacyjnego. Następnie pozwalała uczniom na pracę. Na zakończenie projektu następowała wieloskładnikowa ocena działań: samoocena, weryfikacja ze strony grupy i ocena mentora. W trakcie zajęć wykorzystywano nowoczesny sprzęt komputerowy , co wpływało na efektywność i trwałość przyswajania wiadomości i umiejętności. Uczestnictwo w zagranicznym projekcie edukacyjnych podwyższyło mój poziom posługiwania się językiem angielskim oraz wzbogaciło warsztat nauczycielski. Zrozumiałem, że zawód nauczyciela związany jest z ciągłym rozwojem i poszukiwaniem nowych metod nauczania, do czego zmusza nas nieustanny rozwój cywilizacji. Polecam taki wyjazd każdemu nauczycielowi, bo w ten sposób można podnieść poziom samokształcenia i zwiększyć efektywność procesu nauczania.
![]() |
![]() |
Podsumowanie projektu 2023-1-PL01-KA121-SCH-000124096, który CKZiU w Złotowie realizuje w ramach akredytacji 2020-1-PL01-KA120-SCH-000095661
Projekt finansowany przez Unię Europejską dotyczy Edukacji Szkolnej. W ramach programu uczniowie Liceum Ogólnokształcącego o profilu wojskowym przez tydzień przebywali w Rimini, gdzie współpracowali z młodzieżą reprezentującą szkołę średnią. Natomiast nauczyciele z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego obserwowali, jak funkcjonuje oświata i jak prowadzone są zajęcia edukacyjne w chorwackich szkołach ponadpodstawowych. W mobilności uczestniczyło 8 uczniów oraz 13 nauczycieli.
Obie grupy uczestników powróciły z mobilności, czas więc na podsumowanie.
Dokumentem potwierdzającym odbycie mobilności jest Certyfikat, który precyzuje miejsce i czas realizacji projektu. Biorący udział w projekcie otrzymuje także Europass Mobilność – dokument, który potwierdza nabyte przez niego umiejętności. Jest on bardzo ważny w procesie rekrutacji do pracy lub stanowi obraz rozwoju umiejętności kluczowych pracownika. Wręczenie Europassów miało miejsce w szkolnej auli w dniu 25 marca 2025r.
Po uroczystym wręczeniu dokumentów odbyło się podsumowanie działań uczestników mobilności. Mogli oni przedstawić wyniki swojej współpracy młodszym koleżankom i kolegom z Liceum Ogólnokształcącego. Przekazali, jak przebiegała współpraca z włoskimi uczniami, zaprezentowali i omówili stworzoną wspólnie prezentację, która dotyczyła działań w sytuacjach kryzysowych. Poza tym podzielili się wiedzą na temat kultury, kuchni i języka włoskiego. Wspomnienia pozwoliły na uśmiech uczestników i ukazały ich pełną satysfakcję z odbytej wymiany.
Jednocześnie uczniowie klasy III zostali wdrożeni w proces przygotowania do ich wyjazdu, który odbędzie się w czerwcu 2025 roku.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.