Podsumowanie mobilności.

W dniu 12 czerwca 2024 w szkolnej auli spotkali się uczniowie III i IV klas Technikum nr 1 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Złotowie. Jedni opowiadali o doświadczeniach zawodowych, zdobytych podczas wyjazdu. Opowiadali, gdzie odbywali praktyki, na czym polegała ich praca i przedstawili jakie są różnice w mentalności i organizacji pracy Hiszpanów. Zwrócili uwagę na dość dużą barierę językową i zalety stosowania tłumacza online. Ale potwierdzali, że praca była ciekawa i rozwijająca umiejętności, odpowiednie dla danego zawodu. Zwracali też uwagę na dużą poprawę znajomości języka angielskiego, za pomocą którego komunikowali się podczas wykonywania zakupów czy codziennych kontaktów ze otaczającymi ich Hiszpanami.

Uczniowie klas trzecich zapoznali się ze szczegółami organizacji wyjazdu na praktyki w maju 2025r. w którym zrekrutowane w szkole osoby będą mogły wziąść udział. Rekrutacja jeszcze się nie zakończyła, więc dostali dużą dawkę motywacji, aby jednak znaleźć się na tej liście. Życzymy im wytrwałości w osiąganiu pierwszych życiowych celów. BO WARTO!!!

img_7295.jpg
img_7300.jpg
img_7302.jpg
img_7298.jpg

Jak wygląda praca nauczyciela przedmiotów zawodowych w Katanii?

Pracę włoskich nauczycieli obserwowali i uczestniczyli w niej aktywnie nauczyciele przedmiotów zawodowych z CKZiU w Złotowie. W maju tego roku, przez cały tydzień, uczestnicy mobilności chodzili do pracy do ISTITUTO TECNICO “ARCHIMEDE” w Katanii.  Budynek szkoły  jest ogromny, z wieloma salami lekcyjnym. Sam budynek przystosowany jest architektonicznie do warunków sejsmicznych, panujących na terenie Sycylii. Klasy dobrze wyposażone w sprzęt laboratoryjny, komputerowy, choć porównując je z nowymi, dofinansowanym przez fundusze unijne, klasami w naszym kraju widać upływający szybko czas.  Szkoła posiada też pracownię z drukarkami 3D.

Praca nauczycieli jest jednak wspomagana przez dodatkowe osoby w klasie. W pracowniach znajduje się  pomoc techniczna, która wspiera nauczyciela podczas zajęć praktycznych, dba o dobry stan narzędzi, urządzeń, maszyn czy komputerów. Nauczyciel prowadzący nie martwi się spalonym silnikiem czy aktualizacją systemu oraz programów, zainstalowanych w uczniowskim komputerze.  Gdy w zespole uczniowskim znajduje się uczeń z dysfunkcjami ma osobistego pedagoga, wspierającego jego pracę w klasie. Analizując zaangażowanie tego nauczyciela niestety można było stwierdzić, że niestety często było ono wyższe niż samego ucznia. Sami uczniowie, często bardziej ekspresyjni niż nasi, z zainteresowaniem uczestniczyli w prowadzonych zajęciach. Większość z nich miała dużą wiedzę techniczną i odznaczali się dużą biegłością w posługiwaniu się językiem angielskim, podczas rozmów z nami. Zajęcia włoscy nauczyciele prowadzą również w formie wykładów i ćwiczeń, a uczniowie podobnie angażują się podczas trwania zajęć, jednak są głośniejsi i mniej zdyscyplinowani. Przerwy wyglądają podobnie jak w polskich szkołach i nauczyciele borykają się z podobnymi problemami braku przestrzegania regulaminu szkoły przez młodzież. Podczas obserwacji mogliśmy poznać nowe sposoby pracy z uczniem, szczególnie wpływania na zwiększenie jego motywacji do pracy. Porównywaliśmy sposoby oceniania, czy sprawdzania uzyskanych efektów kształcenia. Niestety efektywność pracy ucznia była w tym okresie już mocno obniżona, ponieważ oni czekali już na wytęsknione wakacje.

W czasie mobilności poznaliśmy dużo włoskich słówek, które wykorzystywaliśmy w pracy i poza nią. Korzystaliśmy również z języka angielskiego, ponieważ Katania jest miastem typowo turystycznym, posiadającym wiele barokowych zabytków. Smaki Katanii są trochę odmienne od typowo włoskich i ich poznanie dało nam wiele, bardzo przyjemnych doznań. Sycylijczycy są bardzo przyjaznymi i gościnnymi ludźmi, otwartymi na turystę. W mieście zauważyliśmy bardzo dużo turystów z Polski, którzy obecnie są bardzo ciekawi Europy i Świata.

Nauczyciele, jako potwierdzenie nabytych umiejętności zawodowych, otrzymali po powrocie do kraju dokument Europass Mobilność.

cb352156-53f4-4179-b243-5eb713bf17ea.jpg ef0fcedd-d685-46e9-8de6-21deb4a4badc.jpg
03547d39-058b-4aa0-80c0-48f9b309dd7d1.jpg a6b1affe-fb5d-4b5c-b36b-c956e8aaef44.jpg
d0e4c6ce-50a6-4e94-9f80-091977b6ed88.jpg 6419c144-a265-4713-8926-aefb2fadd91b.jpg
43fc24c3-61e8-4062-89f0-c9971b907cb41.jpg

CKZiU podbija Europę – tym razem Hiszpania

Pewien mauretański władca miał piękną córkę o imieniu Cantarę, którą postanowił wydać za mąż. O serce księżniczki walczyło dwóch śmiałków – książę Almanzor i książę Ali. Rękę księżniczki dostać miał ten, który pierwszy przywiezie rzadką przyprawę z Indii. Książę Almanzor od razu udał się w drogę, a książę Ali pozostał i rozkochał w sobie księżniczkę. Słowo władcy jest święte i rękę Cantary zdobył Almanzor. Wielka miłość zakończyła się tragicznie. Cantara nie mogąc pogodzić się z losem, rzuciła się z murów zamku na skały, a w ślad za nią jej ukochany. Tak powstało u stóp góry miasto o nazwie łączącej oboje kochanków - Alicante.

To właśnie w tym mieście uczniowie Technikum nr 1 im. H. Cegielskiego w Złotowie korzystają z akredytacji VET w ramach programu Erasmus+ w sektorze „Kształcenie i szkolenia zawodowe” finansowane ze środków Unii Europejskiej. Akredytacja umożliwiła 25 uczniom wyjazd na praktyki zagraniczne. Młodzież kształcąca się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik elektryk, technik elektronik, technik logistyk, technik pojazdów samochodowych szlifuje umiejętności językowe i zawodowe w hiszpańskich przedsiębiorstwach.   

Oprócz umiejętności zawodowych uczniowie poznają kulturę, sztukę i język hiszpański. Dodatkowe kompetencje zdobywają w ramach komunikacji społecznej, uczą się współpracy w grupie, radzenia sobie w nietypowych sytuacjach i funkcjonowania w międzynarodowym środowisku pracy. Zagraniczna mobilność umożliwia pokonywanie barier językowych, stereotypów, buduje tolerancję i otwartość na innych ludzi.

Uczniowie są  bardzo zadowoleni z realizowanych praktyk zawodowych. Poznają metody pracy obowiązujące w hiszpańskich przedsiębiorstwach oraz umiejętnie współpracują z lokalnymi fachowcami. Ponadto korzystają z uroków pięknej pogody i zwiedzają okolice Alicante.

img_2970.jpg img_2969.jpg
img_2979.jpg img_3067.jpg

img_29731-1.jpg

Podsumowanie akredytacji  2022-1-PL01-KA121-VET-000058019

projekt_1.jpg
projekt_2.jpg
projekt_4.jpg

© 2021 Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i realizacja: OPTeam S.A.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Zapisano